luni, 12 ianuarie 2009

Crumpene cu poprica

luni, 12 ianuarie 2009
Se pare că m-am obişnuit cu mâncarea ieftină...am învăţat că ce e ieftin nu înseamnă neapărat că nu e bun. În viaţă trecem prin perioade bune, în care nu ne gândim că poate va fi şi mai rău, prin urmare cheltuim cât avem...şi vin apoi clipe în care nu mai ai ce cheltui şi în care te gândeşti cât de mult ai cheltuit atunci când ai avut...şi nu te-ai gândit să pui deoparte pentru clipe grele.
În astfel de momente înveţi să te descurci şi cu puţinul pe care îl ai.

De data aceasta e vorba de foarte puţin...cartofi(crumpene), care vor fi la număr în funcţie de câte guri sunt de hrănit. Se fierb în coajă, în momentul în care sunt fierţi se scurge apa de pe ei şi se lasă la răcit. După răcire se curăţă şi se răzălesc(adică se dau prin răzătoare, dinţii mari).
Într-un castron suficient de mare încât să încapă cartofii, se pune ulei astfel încât să acopere fundul castronului, se taie marunt o ceapă sau două(în funţie de cantitatea de cartofi şi după gust), ceapa tăiată se pune la călit. După călire se adaugă boia(poprică)(e buna sa fie un pic mai multă, dă gust mâncării)...şi se adaugă treptat cartofii...treptat ca să se poată omogeniza cu ceapa călită şi cu boiaua....dacă vi se pare prea seacă pe măsură ce puneţi cartofii mai puteţi adăuga ulei...se stie că crumpenele sunt sugative de ulei...se condimentează după gust cu sare şi piper...eu mai pun şi busuioc pentru că îmi place.

Se poate servi şi aşa, fără nimic, dar poate fi servită şi cu cârnaţi sau lângă o friptură de porc, pui sau vită. Se ştie că în bucătărie cu multă imaginaţie şi dacă ai şi posibilităţi , poţi face minuni din lucruri simple.
E avantajoasă pentru femeile ocupate...de pus cartofii la fiert şi curăţat se poate ocupa şi cel mai neîndemânatic bărbat...nu e mare lucru...iar răzălitul şi restul operaţiilor le poate face femeia ...în maxim 20 de min termină.

14 comentarii:

Cineva.Eu spunea...

imi faci si mie?

Carmen spunea...

da :), si cum tu vei lipsi d ela masa voi manca eu portia ta :)

Elena spunea...

asta nu e ca un piure? trebuie musai fierti in coaja? ce dileme am si eu...:P

Carmen spunea...

draga mea Elena, nu e piure...:)...asta e alt fel..si da ...trebuie fierti in coaja...dar mie mi se pare mai usor de piure-ul...la piure ...pana cureti cartofii, pana ii tai, pana ii speli...pe urma sati langa ei sa iei spuna care se face din cauza amidonului..pe urma pana ii pisezi...offf...in coaja e mai simplu...ii speli si ii lasi la fiert...si faci altceva intre timp...ia zi ce dileme mai ai? :)

Just me .. spunea...

asa se zice la boia? poprica? nu stiam, de fapt nu stiam nici ca la cartofi se mai zice si crumpene :)
am mai auzit de gologoane,bandrabura,barabule dar niciodata crumpene :)
sunt tare curios ce gust are .. !

Carmen spunea...

pai incearca sa faci...nu e greu deloc :)

Just me .. spunea...

iti dai seama .. stai numai sa ajung acasa !

Carmen spunea...

:)...astept impresii
...pe mine azi ma asteapta o ciorba...ma gandesc sa fac o slata bulgareasca...si pe urma somn :)...de la Ene

Just me .. spunea...

spor la salata bulgareasca :)
si cand te hotarasti sa faci si o salata greceasca cu sos tzatiki te ajut cu placere :)

Carmen spunea...

hm...pai doar zi reteta :)...am auzit de sosul respectiv dar n-am reusit sa fac rost de reteta :)

Just me .. spunea...

okkkii , pai iti trebuie,ulei de masline,otet (prefer de mere ),piper,sare,usturoi,castravete,iaurt din comert ( de preferat cel mai gras pe care il gasesti)
daca ai blender e mai usor:
se curata castravetele de coaja , se taie in doua pe lung , cu o lingurita ( lingurita de desert) se rade pe lung in asa fel incat sa se curete de seminte, apoi se taie in cubulete mici si se lasa intr-o strecuratore sa se scurga apa din el !
Se curata un catel de usturoi (recomand doar 1 ptr a nu iesi prea usturoiat) si se taie bucatele mici!
daca folositi blenderul se pun in el, smantana,usturoiul,castravetele,sarea,piperul,un strop de otet si uleiul de masline, dupa care se da drumul la blender (nu prea mult pentru a nu iesi prea moale)!
eu nu folosesc blenderul pentru ca mi se pare ca iese mai bine daca fac totul de mana :)
deci... dupa ce se piseaza usturoiul se pune peste el piperul,sare, un strop de otet si uleiul si se freaca pana devine omogena.Daca nu folosesti blenderul castravetele se taie in doua se curata de seminte si se da pe razatoarea fina, dupa care se adauga peste ingredientele de mai sus, la urma se adauga si iaurtul si se amesteca totul, optional se poate pune si marar tocat marunt marunt!
de preferat sa nu folositi iaurt slab in grasime,prea mult castravete,prea mult usturoi pentru a evita ca sosul sa nu iasa prea moale sau prea usturoiat :)
pofta mareeee !

huh ... back to work ! :)

Carmen spunea...

iami...ca mi-ai facut pofta...stiu ca am mancat o data si ca mi-a placut...zilele acestea o sa-l incerc :)

Spor :)

Elena spunea...

Carmen, eu prefer sa curat cartoful crud decat pe ala fiert:)) Ma complic, stiu, dar am sa incerc asa cum zici tu. Faza e ca eu nu am pus niciodata boia la mancare, la noi in zona nu se foloseste.
Si e cazul sa ii multumeeeeesc si lui Just me... pentru reteta, pfuaaa, ma topesc dupa sosul asta.
No, gata, ma duc sa pregatesc un bulz autohton... sau ce o iesi, vad ca mamzelinei ii place mamaliga la greu:))

Carmen spunea...

of...cum sa nu pui boia? eu nu concep o tocanita fara boia...tu doar incearca si o sa vezi...nu sti ce pierzi :)